Veelgestelde vragen

  • inschrijven
    • Is de praktijk open voor nieuwe patiënten?

      Ja, indien u woonachtig bent in postcode 3581 tm 3585 én nog geen huisarts in de buurt heeft, bent u van harte welkom. Ook omringende postcodegebieden zijn mogelijk in overleg.

      Wij willen graag binnen 10 minuten bij u kunnen zijn in geval van spoed. In de omgeving van de praktijk kennen we ook de andere eerstelijnswerkers. Zo kunnen we u goed adviseren als u voor een behandeling verwezen wordt.

      Heeft u al een huisarts in de buurt, maar bent u niet tevreden; dan adviseren we u om eerst een kennismakingsgesprek bij ons te doen.

       

    • Wat moet ik regelen voor de inschrijving?

      U dient zich bij uw vorige huisarts uit te schrijven en uw medische dossier bij ons in te leveren.

      U kunt zich via deze website aanmelden. U ontvangt dan per mail informatie over de praktijk waar u bent ingeschreven (huisartsenpraktijk Muller of huisartsenpraktijk Bunge). Tevens zit hier een vragenlijst bij. Vul deze in en mail of stuur hem terug.

      Bovenstaande procedure kan ook schriftelijk aan de balie plaatsvinden.

    • Ik wil graag een vrouwelijke huisarts, kan dat?

      Onder de naam huisartsenpraktijk homeruslaan praktiseren 2 huisartsenpraktijk met een gescheiden patiënten bestand. Zowel in huisartsenpraktijk Muller werkt een vrouwelijke huisarts, nml mw de Ruiter, als in huisartsenpraktijk Bunge, nml mw Bunge.

      Ook onze huisarts in opleiding is vaak vrouw. Dit is een arts die zich bij ons specialiseert tot huisarts en 1 jaar onder supervisie bij ons werkt.

    • Ik heb een voorkeur voor praktijk Muller (of Bunge), kan dat?

      Ja, u kunt bij het inschrijven een voorkeur voor de praktijk opgeven. Indien u reeds ingeschreven bent is wisselen niet meer mogelijk.

      Twijfelt u, maak dan een kennismakingsgesprek.

    • Ik wil een homeopatische huisarts, kan dat?

      Alle artsen in onze praktijk werken volgens de reguliere geneeskunde. Wij proberen zo goed mogelijk de NHG richtlijnen te volgen. Wel hebben we een holistische zienswijze en gebruiken we een meersporen benadering in het omgaan met problemen.

      In onze visie is het voor onze patiënten mogelijk om alternatieve geneeskunde te raadplegen, maar wij houden dit strikt gescheiden van onze praktijk. We schrijven dan ook geen recepten voor die niet in het farmacotherapeutisch kompas staan. Noch doen we labaanvragen op verzoek van alternatief geneeskundigen.

    • Wat kost een rijbewijskeuring?

      Kleine keuringen kosten bij ons 50 euro. Dit dient u contant bij ons te betalen.

      Keuringen voor vrachtwagen- of buschauffeurs mogen wij niet doen. Zie: http:/www.cbr.nl/brochure/rijgesd983.pdf

  • betalen
    • Kan ik pinnen?

      Nee, u kunt in de praktijk niet pinnen.

      Er zijn op de Adriaan van Ostadelaan wel mogelijkheden om te pinnen.

    • Wordt alles vergoed?

       

      Iedere Nederlander heeft een verplichte zorgverzekering. In 2016 geldt daarnaast voor iedereen van 18 jaar en ouder een eigen risico van minimaal 380 euro.

      Het bezoek aan de huisarts valt niet onder het eigen risico.

      Kosten voor onderzoek of zorg buiten de praktijk vallen hier wél onder. Denk hierbij aan:

      • voorgeschreven medicijnen;

      • laboratorium- of röntgenonderzoek;

      • verwijzing naar een specialist, fysiotherapeut of psycholoog.

      Of in uw geval een betaling binnen of buiten het eigen risico valt, kunt u altijd bij uw zorgverzekeraar navragen.Voor de particuliere aanvullende verzekering (AV) gelden vergoedingsvoorwaarden die per verzekeraar en per AV-polis sterk kunnen verschillen.

      Uw huisarts is niet bekend met deze afspraken tussen u en uw verzekeraar.

      Vraag bij twijfel na bij uw verzekeraar of u met uw verzekerde AV-pakket in aanmerking komt voor een vergoeding.

       

    • Waarom moet ik apart betalen voor reisadvies?

      Om reisadvies te mogen geven, moet de huisarts voldoen aan allerlei eisen. Zo moet hij investeren in verplichte nascholing, inschrijven bij het LCR en een geupdate computerprogramma.

      Met sommige verzekeringsmaatschappijen is voor mensen die aanvullend verzekerd zijn een standaard bedrag afgesproken voor consultatie over reisadvies. Dit valt bij sommige wereldreizigers soms lang uit, maar soms is de vraag kort en gaat alleen over een recept over malaria preventie. Dit bedrag ligt momenteel rond de 55 euro.

      In het basispakket van uw zorgverzekering zit geen vergoeding voor reisadvisering.

      Om verwarring te voorkomen vragen wij aan iedereen die een vraag heeft mbt een buitenlandse reis een standaard vergoeding van 25 euro. Indien u echter aanvullend verzekerd bent, bespreek dan met dr Muller of de kosten op uw verzekering kunnen worden verhaald.

    • Waarom moet ik apart betalen voor een briefje?

      Zoals bij iedere onderneming vragen wij voor onze diensten een vergoeding. Uw zorgverzekering vergoedt de kosten van verklaringen niet!

      Korte verklaringen die gewenst zijn voor vakantie of anderszins, zijn soms onterecht. Zie hiervoor de website www.verwijswijzerutrecht.nl 

      Indien u dit toch wenselijk acht kunnen wij kijken of wij u kunnen faciliteren:

      Indien het gaat om een korte verklaring kost dit €25.

      Indien er ook een klein onderzoek aan voorafgaat kost dit €50

      Soms betreft het een echte keuring. In dat geval verwijzen wij u naar een andere huisarts of keuringscentrum.

  • uitschrijven
    • Ik ben verhuisd, moet ik me nu uitschrijven?

      Wij vinden het belangrijk dat u een huisarts heeft die u vertrouwt én die u snel kunt bereiken.

      Met name als u al wat ouder bent, chronisch ziek of slecht ter been is het goed om je huisarts in de buurt te hebben.

      Woont u buiten de stad of in verweggelegen wijken als Overvecht, Zuilen en Kanaleneiland dan dient u op zoek te gaan naar een huisarts in de buurt. Wij kunnen hier geen visites afleggen.

      Frequent verhuizende studenten vormen hierop een mogelijke uitzondering, aangezien de continuiteit van zorg dan wellicht prevaleert. Bespreek dit in ieder geval met ons.

    • Hoe krijgt mijn nieuwe huisarts het medisch dossier?

      Het medische dossier is eigendom van uw huisarts. Wel heeft u inzagerecht. 

      Indien u naar een nieuwe huisartsenpraktijk gaat, willen wij zorgdragen voor een goede overdracht.

      Wij kunnen uw dossier uitprinten. Deze kunt u bij ons komen ophalen en inleveren bij uw nieuwe huisarts. Ook kunnen wij uw dossier digitaal versleuteld doormailen naar uw nieuwe huisarts.

      Soms lichten wij uw nieuwe huisarts persoonlijk in.

  • medische vragen
    • Ik denk dat ik blaasontsteking heb, hoe te handelen?

      Het is sowieso goed om de blaas goed te spoelen, dus drink veel. Cranberrie-sap zuurt de urine aan, dit vinden bacteriën niet prettig. Vitamine C helpt niet.

      U kunt 's ochtends vanaf 8 uur verse urine inleveren bij de balie. Plas hiervoor eerst een beetje in het toilet om de plasbuis schoon te spoelen en vang vervolgens wat urine op. Dit heet, midstroom urine.

      De urine wordt meteen nagekeken en u krijgt bij sterk vermoeden op een blaasontsteking meteen een recept van de assistente mee.

      Bij twijfel wordt de urine gekweekt, dan kunt u de volgende dag 's ochtends bellen voor de uitslag.

    • Ik heb een SOA, hoe vertel ik het mijn partner?

      Op de website SOAalarm.nl kan iedereen die een geslachtsziekte heeft opgelopen zijn of haar bedpartners anoniem waarschuwen.

    • Wanneer moet ik mijn suiker controleren?

      Bent u 35 jaar en van Hindoestaanse afkomst OF

      Bent u ouder dan 45 jaar en…

      * heeft u overgewicht OF

      *  heeft u een broer/zus/ouder met diabetes type 2  OF

      * bent u van Turkse, Marokkaanse of Surinaamse afkomst

      …laat dan één maal per 3 jaar een glucose prikken bij de assistente!

       

      Heeft u zwangerschapsdiabetes doorgemaakt laat dan de eerste 5 jaar jaarlijks een nuchtere glucose bepalen!

    • Kan ik via de praktijk een total body scan regelen?

      Wij horen wel eens van patiënten dat zij niet begrijpen dat een auto jaarlijks een APK keuring krijgen, maar zij geen jaarlijkse controle krijgen. Waarom eigenlijk niet?

      Wij vinden het inderdaad onverstandig om zonder klachten onderzoeken te doen. Het risico op fouten is groot en de patiënt is hiervan de dupe. Om nog maar te zwijgen over de (vervolg)kosten die het met zich meebrengt.

      De Nederlandse Vereniging van Radiologie heeft een patiëntenbrief gemaakt waarin ze uitleggen waarom het onverstandig is als verder gezonde mensen een total body scan laten maken.

      patiëntenbrief total body scan

  • Stop Met Roken (SMR)
    • Er is veel reclame voor SMR geweest, hoe verder?

      De laatste tijd is er in de media veel aandacht geweest voor vergoeding bij stop met roken. Alhoewel dit vanzelfsprekend een goede zaak is, is er nog veel onduidelijk.

      Hou rekening met de volgende punten:

      1. medicatie wordt alleen vergoed als dit gepaard gaat met begeleiding

      2. de benodigde formulieren voor aanvraag van vergoeding zijn nog niet te downloaden van de websites van de meeste zorgverzekeraars

      3. medicatie en begeleiding gaan af van uw eigen risico

      4. het is nog niet duidelijk of u bij ons terecht kunt voor begeleiding SMR

      5. Stivoro schrijft zelf geen medicatie voor

       

      Wij hopen dat er meer duidelijkheid komt de komende weken. Wellicht dat u gestimuleerd bent om op eigen kracht te stoppen met roken: fantastisch en veel succes. Mocht u behoefte hebben aan medicatie en hulp, dan adviseren wij u nog even te wachten. 

    • Is stoppen met roken gratis?

      Nee.

      Stoppen met roken (SMR) is natuurlijk de meest effectieve gezondheidsverbeterend maatregel die u kunt nemen. Daarnaast kost roken u ongelooflijk veel geld.

      Ondanks alle reclame spotjes is het echter niet zo dat begeleiding bij SMR of nicotine vervangende medicatie kosteloos is.

      • Begeleiding bij SMR gaat af van uw eigen risico. Dit is ongeveer even duur als het zelf bekostigen van de NVM (nicotinevervangende medicatie) en of pillen.

      • De motivatiefase valt buiten het tarief. Pas als u ‘ja, ik stop' (7% van de gevallen) zegt, dan begint de interventiefase. Voor de interventiefase kunt u wél een vergoeding krijgen van de zorgverzekeraar (gaat wel af van uw eigen risico).

      Medicatie (nicotinevervangend en/of pillen) wordt alleen vergoed in combinatie met begeleiding bij gedragsverandering (interventiefase). U heeft hier een "aanvraag geneesmiddelen bij SMR" voor nodig. Voor AGIS verzekerden: die komt waarschijnlijk binnen 2 weken op agisweb.nl. 

      Er komt geen vergoeding met terugwerkende kracht voor patiënten die nu al gestart zijn met medicatie naar aanleiding van de gevoerde campagne. 

      • Vooralsnog wordt door AGIS alleen begeleiding door Meditel en Stivoro (incl medicatie) vergoedt. We hopen over enkele weken dat AGIS het beleid tav begeleiding door de praktijk (HA of POH) zelf publiceert.

    • Waarom adviseren wij nu nog niet te starten met SMR begeleiding?

      Er komt geen vergoeding met terugwerkende kracht voor patiënten die nu al gestart zijn met medicatie naar aanleiding van de gevoerde campagne.

      • Vooralsnog wordt alleen begeleiding door Meditel en Stivoro (incl medicatie) vergoedt, maar Stivoro schrijft zelf geen medicatie voor. We hopen over enkele weken dat AGIS het beleid tav begeleiding door de praktijk (HA of POH) zelf publiceert.

       

    • Wordt medicatie bij SMR vergoedt?

       

      Medicatie (nicotinevervangend en/of pillen) wordt alleen vergoed in combinatie met begeleiding bij gedragsverandering (interventiefase). U heeft hier een "aanvraag geneesmiddelen bij SMR" voor nodig. Die komt waarschijnlijk binnen 2 weken op agisweb.nl voor AGIS verzekerden. Voor andere verzekerden adviseren wij om uw eigen zorgverzekering te raadplegen.

      Er komt geen vergoeding met terugwerkende kracht voor patiënten die nu al gestart zijn met medicatie naar aanleiding van de gevoerde campagne.

       

  • Verklaring of briefje van de huisarts
    • Kan ik achteraf een verwijsbrief krijgen?

      Het komt soms voor dat patiënten voor niet-spoedeisende zaken uit eigen beweging een afspraak met de specialist maken en achteraf om een verwijzing aan de huisarts vragen.  De huisarts is dan niet gemachtigd om alsnog een verwijzing te schrijven. Zou hij het wel doen dan kan er sprake zijn van een strafbaar feit.

      De huisarts heeft de wettelijke taak om poortwachter te zijn voor zorg in het ziekenhuis. Dat wil zeggen dat de huisarts in overleg met de patiënt naar de specialist verwijst als daarvoor een medische indicatie is.  De zorg in Nederland is in twee opzichten een kostbaar goed: waardevol en tevens duur. Om de zorg nog lang beschikbaar te houden heeft de huisarts als taak om huisartsenzorg te leveren waar het kan en naar dure specialistenzorg te verwijzen als het moet. Alleen specialistenzorg op verwijzing van de huisarts wordt door de verzekeraar vergoed.

      Specialisten mogen geen zorg leveren en declareren bij de verzekeraar als er geen verwijzing van de huisarts is. Doen zij dat toch, dan is dat voor hun eigen rekening of voor die van de patiënt. Voor bezwaren tegen deze regeling kunt u bij de eigen verzekeraar terecht.

      Omdat niet iedereen van die regeling op de hoogte is en om teleurstelling te voorkomen, willen wij al onze patiënten er helder van op de hoogte stellen dat de huisartsen op de Homeruslaan, net als alle Nederlandse huisartsen, niet achteraf verwijzingen zullen schrijven.

    • Kan Ik een briefje krijgen van de huisarts?

      Bij de aanvraag van veel voorzieningen, hulpmiddelen, vergoedingen en uitkeringen wordt gevraagd naar uw gezondheidstoestand, naar uw ziekte of uw handicap. Het lijkt dan voor de hand te liggen om naar uw huisarts te gaan om een medische verklaring. Uw huisarts weet immers meestal veel over uw gezondheid of ziekte. Helaas wordt u dan vaak teleurgesteld door uw huisarts: deze vertelt u dat hij of zij geen medische verklaring mag geven. Hoe gaat u dan verder? Lees op deze website hoe het precies wat u wel en niet kan verwachten: http://www.verwijswijzerutrecht.nl/

    • Geen keuring vanwege Turkse dienstplicht

      Artsen kunnen niet ingaan op verzoeken van Turkse patiënten om een keuring vanwege de Turkse dienstplicht. De normen en criteria zijn onvoldoende bekend.

      Momenteel vragen veel Turkse patiënten aan artsen een medische keuring in verband met de Turkse dienstplicht. De toename van het aantal verzoeken heeft te maken met een vermeende op handen zijnde wijziging in de Turkse wetgeving. Er leven veel vragen over deze medische keuring.

      Criteria onbekend

      Nederlandse artsen kunnen aan het verzoek om Turkse dienstplichtigen te keuren voor militaire dienst niet voldoen. Een keurend arts is verplicht om zich voor deze keuring op de hoogte te stellen van het precieze doel van de keuring en van de normen en criteria. Deze normen en criteria zijn ten aanzien van deze Turkse militaire dienstkeuring onvoldoende bekend. Een Nederlandse arts kan daarom niet goed de keuring verrichten en ook geen medische verklaring verstrekken. Het behoort bovendien niet tot de taak van een behandelend arts om een keuring bij een eigen patiënten te verrichten. Doet een arts dat toch, dan loopt hij het risico van een tuchtrechtelijke veroordeling.

      Ambassade

      Artsenfederatie KNMG heeft zich in het verleden al diverse keren tot de Turkse ambassade en het consulaat gewend met het verzoek om zelf artsen aan te wijzen, die Turkse dienstplichtigen kunnen keuren.